E-screener

De e-screener is een nieuwe psychologische test voor mensen met een wapenverlof. Deze test moet op een testlocatie op een computer worden ingevuld. Jagers zijn mensen met een wapenverlof. Met de e-screener wil de politie testen of mensen een wapen mogen en kunnen hebben.

De e-screener is met ingang van 1 oktober 2019 verplicht voor alle mensen die voor de eerste keer een akte aanvragen. Voor jagers die al langer een akte hebben is de e-screener met twee jaar opgeschort. Op deze pagina vindt u alle informatie over de e-screener.

Wat is de e-screener?

De e-screener is een computertest die de politie gebruikt om in te schatten of het verantwoord is om om u een verlof te geven om een vuurwapen voorhanden te hebben. De Jagersvereniging is van mening dat zo’n test niet met zekerheid kan zeggen of iemand wel of niet geschikt is om een jachtakte of wapenverlof te krijgen. In Finland is een dergelijke test enkele jaren geleden om die reden na anderhalf jaar alweer afgeschaft.

Bekijk alle veelgestelde vragen over de e-screener

Administratief beroepschrift Jagersvereniging

De afdeling Juridische Zaken van de Jagersvereniging stuurde begin november 2019 een reeks beroepschriften naar het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Het gaat om een administratief beroep tegen de beslissing van de korpschef om de jachtakte in te nemen naar aanleiding van de uitslag van de e-screener. De inhoud is door de juristen in nauw overleg met het advocatenkantoor en 54 gedupeerde jagers opgesteld. Het doel is om snel een uitspraak van het Ministerie te krijgen, waarmee de beslissing om de wapens en akte in te nemen, wordt teruggedraaid.

Lees het administratief beroepsschrift

Centraal meldpunt 'Wapens terug'

De Jagersvereniging verzamelt via het meldpunt – op verzoek van het CDA – de gegevens van alle jagers van wie de akte is ingenomen. Wij willen vinger aan de pols houden. Wie krijgt in de komende dagen en weken zijn of haar spullen terug, wie niet, wat de voortgang is in dit proces?

Vul het formulier in