Verkiezingen Europees Parlement

Wat zijn de ‘hot topics’ voor de Nederlandse partijen in Brussel?

Wist je dat Europa 448,4 miljoen inwoners telt, waarvan zeven miljoen jagers? Het merendeel hiervan gaat morgen naar de stembus voor de Europese Parlementsverkiezingen. Wij kunnen morgen, 6 juni, stemmen op Nederlandse kandidaten, die na de verkiezingen hun zetel zullen innemen in Brussel, en deel gaan uitmaken van een politieke ‘familie’. In totaal zijn er 720 zetels voor politici uit 27 Europese Unie lidstaten, waarvan Nederland 31 zetels toebedeeld zal krijgen.

De Nederlandse partijen zijn in Brussel verdeeld over verschillende fracties. In het Europees Parlement horen GroenLinks en PvdA bij verschillende fracties. De PvdA is aangesloten bij de sociaaldemocratische fractie S&D, GroenLinks bij de Groenen/Vrije Europese Alliantie (samen met Volt). De PVV maakt deel uit van Identiteit en Democratie. De VVD en D66 maken samen deel uit van de liberale fractie RENEW. CDA maakt deel uit van de fractie Christendemocraten (de Europese Volkspartij EVP). De SGP is onderdeel van de conservatieve fractie ECR. Van welke fracties BBB en NSC deel zullen uitmaken, wordt na de verkiezingen bekend gemaakt. Vermoedelijk zouden zij deel kunnen uitmaken van EVP, of ECR of RENEW. In de afgelopen vijf jaar 2019-2024 konden Europese jagers rekenen op constructieve opstelling door de fracties EVP en ECR, met gedeeltelijke steun van RENEW.

Onderwerpen en tegenstellingen

Veel partijen richten zich in hun programma op veiligheid, de rechtstaat, migratie en economie. Waar de GL/PvdA schrijft dat de (momenteel gepauzeerde plannen voor de) Natuurherstelwet uitgevoerd moeten gaan worden, schrijven de BBB en NSC juist dat dit absoluut niet moet. CDA en BBB nemen het op voor het buitengebied, waar de VVD dat niet doet, en zich meer richt op de internationale aansluiting van Nederland met buurlanden en de EU. De meeste partijen hebben een uitgebreid programma, dat van de PVV is beknopt.

Rol van jagers

Zowel GL/PvdA als D66 schrijven over hun wens natuurgebieden tot rechtspersoon te maken en in 2030 meer natuurgebieden een beschermde status te geven. GL/PvdA, D66 en CU halen het tegengaan van milieucriminaliteit als focuspunt voor de toekomst aan. BBB, VVD en SGP lijken enkele van de weinige partijen die de rol van jagers positief benoemen, waarbij vooral BBB veel aandacht besteedt aan jacht en natuurbeheer. VVD, CDA, BBB, NSC willen natuurgebieden of Natura2000 gebieden herzien. En de CU wil – zo zegt zij zelf ‘de illegale jacht’ op trekvogels in Malta, Italië en Frankrijk verbieden.

Habitat Richtlijn

Over wapens en munitie wordt veel geschreven met betrekking tot Defensie en oorlogsdreiging. Alleen GL/PvdA voegt daar aan toe van mening te zijn dat (semi-)automatische wapens in de hele EU verboden moeten worden. D66 en SGP willen de Habitat Richtlijn herzien, waar D66 meer bescherming voorstaat en de SGP meer ruimte wil voor sociaal economische afwegingen.

Wolf

Het onderwerp wolf leidt tot verschillende uitspraken door BBB, SGP, CDA (beschermde status verlagen en beheren), D66, GL/PvdA (blijven beschermen, subsidies voor wolf werende middelen). NSC en VVD noemen de juist wolf niet. Ook invasieve exoten krijgen aandacht, vooral van de VVD (Amerikaanse rivierkreeft) en BBB. Meerdere partijen, waaronder D66, CU en BBB, willen steden vergroenen. Volt heeft het meest uitgebreide programma met ruim 150 pagina’s. Volt doet specifieke voorstellen voor verbetering van het Gemeenschappelijk Landbouw Beleid, dierenwelzijn, regeneratieve landbouw en herstel van ecosystemen.

Meer weten? De Jagersvereniging heeft voor een u een selectie gemaakt van relevante passages uit de verkiezingsprogramma’s in dit PDF-document.

Liever eerst even terug naar de basis?
Zie hier een korte uitleg (tekst en filmpje) over de werking van de EU: https://www.letstalkabouteu.com/nl/werkmethode/hoe-werkt-de-europese-unie/
Lees meer over de Nederlandse partijen via de volgende link: https://www.kiesraad.nl/verkiezingen/europees-parlement

Ook de overkoepelende Europese Jagersvereniging FACE roept jagers op te gaan stemmen: https://www.face.eu/2024/06/the-next-europen-parliament-will-be-crucial-for-hunters-use-your-vote/

Zie hier voor meer informatie over de fracties.